Maak jij al gebruik van customer journey?

Customer journey betekent letterlijk klantreis. Een customer journey is een strategisch model en gebruik je om de klantervaring met jouw bedrijf visueel weer te geven.

De customer journey is globaal de “reis” die een klant aflegt wanneer hij of zij jouw product of dienst gaat kopen. Dat begint bij de oriëntatie, maar loopt ook nog tot (ver) na de aankoop door. Het is belangrijk om de klantreis in kaart te brengen, want als je weet welke fases jouw klanten doorlopen, wat ze daarbij voelen en waar ze op verschillende momenten behoefte aan hebben, kun jij daar slim op inspelen!
De costumer journey bestaat uit verschillende fases. Samen moeten deze fases zorgen voor een optimale klantervaring.

 

Awareness
In de eerste fase gaat iemand zich oriënteren. Een persoon heeft een probleem en gaat op zoek naar een oplossing.

Consideration
In deze fase wordt een afweging gemaakt tussen een aantal aanbieders. Het is dus belangrijk dat je je doelgroep probeert te prikkelen (dit wordt ook wel de ‘trigger’ genoemd).

Decision
Yes! Je komt als beste uit de test en de persoon gaat over tot aankoop van jouw product of dienst.

Service
Jouw product of dienst wordt gebruikt door de klant. Dit is je kans om je relatie met de gloednieuwe klant verder uit te bouwen.

Loyalty
Dit is de fase om je te binden aan je klanten. Dit is dé kans op een langdurige relatie met je klant!

 

Welke reis laat jij je klanten afleggen tijdens het bezoeken van je website en/of sociale media kanalen? En wat is nou daadwerkelijk het doel van jouw costumer journey? Of wil jij meer weten over hoe je jouw costumer journey kunt verbeteren? Dan ben je bij SD Creative Agency aan het juiste adres!
Wij willen er samen voor zorgen dat jouw (potentiële) klanten de optimale klantervaring krijgen!