SD Communicatie: Trotse ambassadeur!

Compassiebeer steunt glastuinbouw en zorgmedewerkers

Aan het begin van de coronatijd wilde Adriënne Rombout iets doen voor mensen die het lastig hadden. Haar keuze viel op het ondersteunen van zorgmedewerkers en glastuinbouwondernemers. Een bijzondere combinatie van twee beroepsgroepen die weinig verband met elkaar lijken te hebben, maar de Compassiebeer was geboren. 

Een kunstenaar noemt Rombout zich niet, ze geeft er de voorkeur aan als sociaal-creatief ondernemer door het leven te gaan. Als geboren Westlandse deed het haar pijn om de doordraaiende bloemen en planten te zien in het vroege voorjaar van 2020: “Er vielen een paar zaken op hun plek in de eerste week van april; de zorgmedewerkers deden hun uiterste best hun zorg te kunnen bieden en mijn huis stond vol planten en bloemen omdat ze de tuinders geen geld meer opbrachten. Ook zag je in de periode overal knuffelberen achter het raam om kinderen en volwassenen vrolijk te stemmen. ’s Nachts kreeg ik een ingeving; ik zou Compassieberen gaan maken.”

Tijdelijke beren

“Jaren geleden heb ik eens meegedaan met het ontwerpen van een boot voor het Varend Corso, ik werd toen uit het niets tweede. Ik kon dus misschien iets met bloemen doen en besloot Corso-voorzitter Rob Baan te bellen voor contacten. Hij verwees mij naar René van Dop van Vilosa en de volgende ochtend zat ik op mijn knieën in het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam om de eerste tweedimensionale beer te maken. De weken erna creëerde ik met de planten van SV.CO een beer in het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht en één in de Bieslandhof in Delft. De reacties waren overweldigend! Mensen vonden het een leuk initiatief, alleen bloeiden de kalanchoëplantjes maar tien weken. Ik wilde graag iets duurzaams neerzetten, een beer die voor langere tijd onder ons zou zijn.”

Het grote werk

Rombout deed ooit ontwikkelingswerk bij indianen in Suriname en heeft sindsdien een voorkeur voor natuurlijke materialen in haar producties: “Ook voor het nieuwe ontwerp wilde ik iets met bloemen of planten doen. De motivatie kwam alleen al voort uit alle positieve reacties, de gezichtsuitdrukkingen van mensen die me achter glas aan het werk zagen en de handkusjes van kinderen zullen me altijd bijblijven.” Uiteindelijk besloot Rombout voor het realiseren van een grotere beer te gaan. Een bestaand skelet om planten op te plaatsen bleek onvindbaar, ze schakelde haar netwerk in om een ontwerp voor een 3D-beer te maken. Het zou een grote klus worden, maar de behulpzaamheid van het bedrijfsleven was groot.

HET Architecten en FORM

Rombout benaderde René Hoek van HET architecten en hij was direct enthousiast over het plan: “Sowieso maakt Adriënne prachtige objecten, het is soms bijna Matisse-achtig wat zij produceert. Ik ken haar al langer en wilde graag meewerken aan dit plan. Samen met FORM heb ik me toen gebogen over het ontwerp van de 4,5 meter hoge beer.” Gabriel Garcia van FORM valt Hoek bij: “René had een prachtige schets gemaakt, maar het moest ook qua constructie nog goed werken. Wat digitalisering van de bouw betreft konden wij een goede aanvulling doen. Het eerste probleem was dat de pluche beer die we wilden ontwerpen, inzakte. Vervolgens zijn we met parametrische software een ontwerp gaan maken voor een ijzeren beer. Dat werkte gelukkig wel.” Met de schetsen is Rombout langs diverse bedrijven gegaan om steun te verwerven.

Massale steun bedrijfsleven

Rombout zegt dat de hoge kosten niet geheel waren voorzien, gelukkig sprong het bedrijfsleven in het gat: ”De Compassiebeer heeft uiteindelijk 76.000 euro gekost en dit is nog buiten de sponsoring van vele bedrijven om. We zijn alle bedrijven (zie kader) zo enorm dankbaar voor hun belangeloze hulp. Ook Gemeente Delft en Reinier de Graaf-ziekenhuis wil ik hierbij nogmaals enorm bedanken voor het vertrouwen en de geboden hulp.”

Voor altijd?

“Wat tijdelijk staat, staat voor altijd.” zegt Hoek lachend. “Het zou mooi zijn als de Compassiebeer inderdaad nog lang bij de entree van het Delftse ziekenhuis zal blijven staan. Kosten noch moeite zijn gespaard; het straatwerk bij het ziekenhuis is zelfs geopend om er waterleidingen en stroomkabels aan te laten leggen. Er is een drainagesysteem waardoor elke plant druppelsgewijs water krijgt. De staalconstructie is zeer stevig.” Wat Rombout betreft blijft de Compassiebeer inderdaad nog lange tijd staan: “Al krijgt de beer na vijf jaar een andere mooie bestemming, het belangrijkst blijft dat de waardering voor de zorg en elkaar wordt bestendigd. We moeten iets voor elkaar willen betekenen, daar staat de Compassiebeer symbool voor.”

SD Communicatie heeft de creatieve content voor de social media kanalen verzorgd.