Trend voor 2021

Bedrijven zetten investering in contentmarketing door
Waar we bij social media de afgelopen jaren vooral een sterke ontwikkeling zagen op gebied van commercie (paid media, advertenties, etc.), zagen we in 2020 een omslag. Een ontwikkeling gericht op meer kwalitatieve content, die vaak meer berust op duurzaamheid, menselijkheid en relevantie dan op commercie. Deze trend zal zeker ook doorzetten, mede door de gebeurtenissen in de wereld rondom de corona-pandemie.

Dit wordt ook bevestigd door bijvoorbeeld het nieuwe global marketing rapport van Deloitte, waarin woorden als ‘verbinding’, ‘connectie’, ‘doel’, ‘vertrouwen’ en ‘participatie’ belangrijke rollen spellen. Daarmee verwachten wij dan ook dat de investeringen van bedrijven in contentmarketing zullen toenemen. Meer stories, meer relevante verhalen en meer kwalitatieve berichten op social media.

Waar zet je social media voor in?
Zelf ervaren wij dat bedrijven steeds nadrukkelijker de vraag stellen waar social media voor dient. Voor commercie? Voor communicatie? Wil je er (publieke) relaties mee onderhouden? Of wil je er juist (publieke) conversaties faciliteren? We neigen steeds meer naar social media als communicatiekanaal voor het opbouwen én onderhouden van relaties. Meer nog dan de commerciële toepassingen, die uiteraard ook gewoon relevant blijven. Ethiek en de moraal van bedrijven spelen op social media een steeds grotere rol. De voornaamste uitdaging hierbij voor social media? Zorgen dat het niet gemaakt overkomt op de doelgroep/volgers.
En hoe je dat precies realiseert? Daar weten wij alles van!